Konferencja zgromadziła ekspertów oraz praktyków zajmujących się ochroną i digitalizacją dziedzictwa.
Pałac na Wodzie Agrykola 1, 00-460 Warszawa
Wydarzenie miało miejsce w wyjątkowej przestrzeni Łazienek Królewskich – w samym sercu stolicy.
Wstęp BEZPŁATNY
Udział w wydarzeniu był całkowicie bezpłatny, a wszystkie miejsca zostały szybko zarezerwowane.
RELACJA Z WYDARZENIA
Digitalizacja Dziedzictwa Kulturowego 2025
Digitalizacja zabytków i wykorzystanie nowych technologii w ochronie dziedzictwa kulturowego to temat, który przyciąga coraz większą uwagę instytucji, projektantów i konserwatorów. Pierwsza edycja konferencji o digitalizacji dziedzictwa zgromadziła ekspertów z Polski i zagranicy, którzy podzielili się doświadczeniami i przykładami wdrożeń. Spotkanie pokazało, jak szybko zmienia się podejście do zarządzania obiektami historycznymi.
Rozpoczęcie
Pierwsza edycja konferencji „Digitalizacja dziedzictwa” stała się okazją do spotkania specjalistów z Polski i zagranicy, którzy na co dzień zajmują się dokumentacją zabytków, konserwacją, projektowaniem architektonicznym oraz wdrażaniem nowych technologii. Wspólnym celem wydarzenia było pokazanie, w jaki sposób cyfryzacja wspiera ochronę dziedzictwa kulturowego – od etapu dokumentacji, przez bieżące zarządzanie, aż po planowanie przyszłych działań.
Wśród uczestników znalazły się instytucje kultury, biura projektowe, firmy technologiczne oraz przedstawiciele administracji. Dzięki temu konferencja miała charakter interdyscyplinarny – łączyła perspektywę muzealników i konserwatorów z doświadczeniem inżynierów i praktyków nowych technologii.
Polski punkt widzenia
Pierwsze wystąpienia skupiły się na polskich doświadczeniach. Kamilla Pereta w prezentacji „Opowieść o Łazienkach Królewskich” pokazała, jak wielkim wyzwaniem jest opieka nad 75-hektarowym zespołem pałacowo-ogrodowym w samym sercu Warszawy. Skanowanie 3D i fotogrametria wspierają tu zarówno bieżącą konserwację, jak i opracowywanie planów rewitalizacji historycznych wnętrz i ogrodów.
Z kolei Daniel Sierocki z PROCAD SA przedstawił praktyczny przewodnik digitalizacji krok po kroku. Podkreślił, że digitalizacja nie jest dodatkiem czy ciekawostką technologiczną, ale narzędziem, które realnie ułatwia zarządzanie obiektem. Omówił proces pozyskiwania danych z różnych źródeł – od skanerów laserowych, przez drony, aż po kamery 360 – oraz sposoby ich późniejszego wykorzystania w systemach BIM i Facility Management.
Jednym z najbardziej inspirujących przykładów były doświadczenia Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Zespół muzeum zaprezentował, jak łączy tradycyjne podejście do dziedzictwa z nowoczesnymi technologiami.
W Wilanowie od lat stosuje się skanowanie 3D, fotogrametrię i system GIS, a powstałe modele 3D są udostępniane w internecie, m.in. na platformie Sketchfab. Dzięki temu dokumentacja ma charakter nie tylko naukowy, ale także edukacyjny i promocyjny
Nowoczesne koncepcje w konserwacji
W dalszej części konferencji uwagę przyciągnęły wystąpienia poświęcone nowym podejściom do ochrony zabytków. Marcin Ciba z Veritas Arte zaprezentował ideę „Cyfrowego młodszego brata”, czyli cyfrowego opiekuna obiektu, który gromadzi dane konserwatorskie, badawcze i archiwalne, a w przyszłości może pełnić także funkcję systemu monitoringu i prewencji wspieranego przez sztuczną inteligencję.
Zespół ZKR przedstawił nową praktykę konserwatorską, opartą na technologii Smart Fracture Fusion. Wykorzystanie skanowania 3D, frezarek CNC i precyzyjnych uzupełnień kamiennych dopasowanych do przełamu pozwala konserwować rzeźby z niespotykaną wcześniej dokładnością. Dzięki temu możliwe jest zachowanie zarówno wartości estetycznej, jak i strukturalnej zabytków, przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka ingerencji
Perspektywa międzynarodowa
Konferencja miała również wymiar globalny. Justyna Piszczek z Murphy Geospatial podzieliła się doświadczeniami z Anglii i Irlandii. Jednym z przykładów była odbudowa zabytkowego budynku Primark w Belfaście, który spłonął w 2018 roku. Dzięki szybkiemu wdrożeniu skaningu laserowego, dronów i BIM możliwe było niemal natychmiastowe zabezpieczenie i dokumentacja obiektu, co stało się fundamentem jego odbudowy.
Robert Kamiński z Broadway Malyan opowiedział o roli systemów GIS w planowaniu urbanistycznym. Na przykładzie projektu Jubail Island w ZEA pokazał, jak warstwy danych – od topografii po sieci komunikacyjne – wspierają podejmowanie decyzji planistycznych. GIS zapewnia spójność informacji, minimalizuje ryzyko błędów i staje się dziś standardem wymaganym w wielu krajach przy zatwierdzaniu dużych inwestycji.
Z kolei architekci z WXCA zaprezentowali projekty, w których BIM został wykorzystany w pracy z obiektami zabytkowymi. Pokazali m.in. modelowanie Kazamatów Muzeum Wojska Polskiego, Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach czy Koszar Kantonistów w Łazienkach Królewskich. Dzięki chmurom punktów i fotogrametrii możliwe było wierne odwzorowanie istniejących budynków i włączenie ich w proces projektowy
Cyfrowe bliźniaki i rola danych czasu rzeczywistego
Bardzo praktycznym akcentem była prezentacja Szymona Pospiecha, który mówił o tym, że cyfrowy bliźniak bez danych czasu rzeczywistego jest tylko statyczną kopią. Dzięki czujnikom IoT i integracji systemów możliwe jest uzyskanie dynamicznego obrazu obiektu – od temperatury i wilgotności, przez monitoring instalacji, po automatyczne zgłoszenia serwisowe. Prelegent podkreślił, że to właśnie dane w czasie rzeczywistym nadają cyfrowym modelom prawdziwą wartość i pozwalają reagować natychmiast na zagrożenia
Podsumowanie i doświadczenie uczestników
Konferencję zamknął panel dyskusyjny „Dziedzictwo przyszłości – jak dziś tworzymy pamięć jutra?”, w którym eksperci z instytucji kultury i firm technologicznych zastanawiali się, jak połączyć tradycyjne podejście do ochrony dziedzictwa z dynamicznym rozwojem technologii cyfrowych.
Oprócz części merytorycznej uczestnicy mieli okazję zobaczyć nowoczesne rozwiązania w praktyce – skanery Leica, modele w Autodesk Tandem, a także zanurzyć się w model VR. Wszystko prezentowano na sprzęcie HP, co zapewniło najwyższą jakość pracy i wizualizacji.
Pierwsza edycja konferencji pokazała, że digitalizacja to już nie przyszłość, a teraźniejszość w ochronie zabytków. Wydarzenie połączyło inspiracje z konkretnymi przykładami, a także zbudowało przestrzeń do współpracy między różnymi środowiskami.
Agenda
Co przedstawiliśmy podczas 1. edycji
Prezentacje
Uczestnicy wysłuchali wystąpień, w których specjaliści z różnych branż pokazali, jak nowe podejście i technologia zmieniały myślenie o ochronie i zarządzaniu dziedzictwem. Usłyszeli o ideach, praktycznych doświadczeniach i pomysłach gotowych do wdrożenia.
Wdrożone rozwiązania
Pokazane zostały przykłady działań, które już zostały zrealizowane i przyniosły realne efekty. Uczestnicy poznali inspiracje, które pokazały, jak w praktyce można było łączyć tradycję z nowoczesnością, żeby lepiej chronić to, co ważne.
Technologia w praktyce
Podczas wydarzenia zaprezentowane zostały konkretne rozwiązania technologiczne wykorzystywane w pracy z obiektami zabytkowymi – od modelowania 3D po aplikacje do zarządzania infrastrukturą.
Panele dyskusyjne
Czy tradycja ma granicę, której technologia nie powinna przekraczać? W trakcie dyskusji poszukiwano odpowiedzi, jak cyfrowe narzędzia wpływały na to, co i jak pamiętaliśmy oraz przekazywaliśmy dalej.
Spotkania i rozmowy
Uczestnicy spotkali ludzi z podobnymi wyzwaniami, zadawali pytania i wymieniali doświadczenia. Była to przestrzeń do spokojnych rozmów, dzielenia się wiedzą i szukania wspólnych dróg rozwoju.
Networking
Na zakończenie zaprosiliśmy uczestników do mniej formalnej strefy – z muzyką, relacjami i inspirującą atmosferą. Było to idealne zakończenie dnia, które mogło stać się początkiem nowych współprac.
Agenda
Szczegółowy program wydarzenia
Opowieść o Łazienkach Królewskich
Kamilla Pereta | Muzeum Łazienki Królewskie
Digitalizacja krok po kroku — praktyczny przewodnik po procesie
Daniel Sierocki | PROCAD SA
Rola danych czasu rzeczywistego w tworzeniu cyfrowych bliźniaków
Szymon Pośpiech | Twin Track
Cyfrowy ,,młodszy brat". Opieka nad zabytkami 2.0
Marcin Ciba | Veritas Arte
Digitalizacja dziedzictwa w praktyce – doświadczenie Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Marta Jarzyna, Ewa Antonowicz, Ewa Jakubowska-Smagieł | Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Nowa praktyka konserwatorska – wykorzystanie technologii 3D w konserwacji i ochronie zabytków
Paweł Jędrzejczyk, Jakub Głuch | ZKR
Digital Record i BIM w zabytkach: doświadczenia z Anglii i świata
Justyna Piszczek | Murphy Geospatial, a Woolpert Company
Wykorzystanie systemów informacji geograficznych (GIS) w masterplanach na przykładzie projektu Jubail Island w ZEA.
Robert Kamiński | Broadway Malyan
Wykorzystanie BIM w procesach projektowych dla obiektów zabytkowych
Ada Kocieniewska, Paweł Wolanin | WXCA
Panel dyskusyjny
Dziedzictwo przyszłości - jak dziś tworzymy pamięć jutra?
Ryszard Zimek | Narodowy Instytut Dziedzictwa Grzegorz Pyzikiewicz | Pałac Saski sp. z o.o. Katarzyna Radecka | ARCHE Szczepan Wroński | WXCA Prowadzący: Arkadiusz Mackiewicz | PROCAD SA
Prelegenci
Prelegenci wydarzenia
Nasi prelegenci to profesjonaliści, którzy dzielą się wiedzą, doświadczeniem i pasją, inspirując do odkrywania nowych perspektyw oraz wdrażania innowacyjnych rozwiązań.
PROCAD SA
Arkadiusz Mackiewicz
Sales Director
Kieruje zespołem odpowiedzialnym za propagowanie i wdrażanie idei BIM w firmach projektowych, wykonawczych i deweloperskich. Nadzoruje procesy wdrożeniowe oraz poszukuje innowacyjnych sposobów wykorzystania rozwiązań Autodesk w pracy inżynierów budownictwa. Doświadczony trener Centrum Szkoleniowego PROCAD w zakresie Autodesk Robot Structural, pasjonat generative design oraz Autodesk Dynamo.
Arkadiusz Mackiewicz
Sales Director
PROCAD SA
PROCAD SA
Daniel Sierocki
Inżynier CAD/BIM
Od wielu lat sprawuje rolę inżyniera aplikacji w zakresie instalacji wewnętrznych i przemysłowych oraz konsultanta do spraw usług chmurowych Autodesk Construction Cloud. Odpowiedzialny za wdrożenia i support oprogramowania Autodesk w biurach inżynierskich w całej Polsce. Prowadził wiele warsztatów i seminariów z zakresu BIM w specjalizacji instalacji wewnętrznych. Autor szeregu materiałów instruktażowych z zakresu Autodesk Revit, AutoCAD Plant 3D, Navisworks.
Daniel Sierocki
Inżynier CAD/BIM
PROCAD SA
Dawood, a Woolpert Company
Szymon Pośpiech
Digital Marketing Manager
Szymon Pospiech pracuję jako Digital Solutions Lead w firmie Dawood Engineering, gdzie zajmuje się rozwojem cyfrowych bliźniaków. Przez ponad 10 lat specjalizuję się w cyfryzacji i automatyzacji procesów - zaczynałem od digitalizacji papierowych procesów dla kopalni odkrywkowych w Szkocji, następnie tworzyłem aplikacje, automatyzacje i rozwiązania RPA dla firm petrochemicznych na Morzu Północnym. W wiodącej firmie retail w Wielkiej Brytanii stworzyłem ponad 20 rozwiązań automatyzacyjnych oraz kompletny framework pracy z low-code, obejmujący systemy od obsługi paczkomatów po zarządzanie flotą, generując oszczędności w dziesiątkach tysięcy funtów. Jestem również twórcą aplikacji TwinTrack - platformy zarządzania obiektami opartej na technologii cyfrowych bliźniaków, integrującej mobilne narzędzia inspekcji z systemami IoT i modelami 3D. Obecnie łączę doświadczenie w automatyzacji z technologiami cyfrowych bliźniaków, integracją IoT i modelowaniem 3D, wykorzystując AI do zaawansowanej cyfryzacji, w tym również projektów dotyczących dziedzictwa kulturowego.
Szymon Pośpiech
Digital Marketing Manager
Dawood, a Woolpert Company
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Marta Jarzyna
Specjalistka ds. dokumentacji
Absolwentka Geodezji i Kartografii PW, mgr inż. w specjalizacji Fotogrametria i Teledetekcja. W pracy dyplomowej badała brak standaryzacji dokumentacji zabytków metodą fotogrametrii i skaningu laserowego. W Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie zajmuje się dokumentacją fotogrametryczną i systemem informacji przestrzennej, pełniąc rolę głównego administratora serwera GIS. Posiada także uprawnienia do wykonywania nalotów dronem.
Marta Jarzyna
Specjalistka ds. dokumentacji
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Ewa Antonowicz
Specjalistka ds. dokumentacji GIS
Absolwentka Geodezji i Kartografii PW, specjalność Kartografia i GIS. Specjalistka w dokumentacji przestrzennej i systemach informacji geograficznej, zawodowo związana z sektorem muzealnym. Doświadczona w opracowywaniu, analizie i digitalizacji danych przestrzennych wspierających dokumentację i konserwację. Łączy wiedzę techniczną z pasją do ochrony dziedzictwa, wykorzystując GIS w zarządzaniu zasobami kulturowymi i ich cyfryzacji.
Ewa Antonowicz
Specjalistka ds. dokumentacji GIS
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Ewa Jakubowska-Smagieł
Kierownik Działu Dokumentacji i Cyfryzacji
Kierowniczka Działu Dokumentacji i Cyfryzacji w Muzeum Króla Jana III w Wilanowie. Architekt krajobrazu i specjalistka GIS, absolwentka SGGW oraz studiów podyplomowych z zakresu GIS na Politechnice Wrocławskiej. Od lat zajmuje się w muzeum dokumentacją przestrzenną oraz tworzeniem i zarządzaniem bazami danych. Kieruje projektem „www.muzeach”, łącząc wiedzę techniczną z pasją do ochrony dziedzictwa.
Ewa Jakubowska-Smagieł
Kierownik Działu Dokumentacji i Cyfryzacji
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Pałac Saski sp. z o.o.
Grzegorz Pyzikiewicz
Architekt wiodący
Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Członek Izby Architektów Rzeczypospolitej Polskiej. Posiada ponad 25-letnie doświadczenie zawodowe związane głównie z Warszawą. Brał udział w konkursach architektonicznych zarówno polskich jak i zagranicznych. Architekt wiodący w Pałac Saski sp. z o.o.
Grzegorz Pyzikiewicz
Architekt wiodący
Pałac Saski sp. z o.o.
WXCA
Ada Kocieniewska
BIM Manager
Architektka łącząca doświadczenie projektowe z technologią i standaryzacją procesów. Dąży do automatyzacji, by usprawniać pracę i ograniczać powtarzalne zadania. Od wczesnych etapów inwestycji wykorzystuje BIM jako kluczowe narzędzie komunikacji między projektantami a zamawiającymi. Wdraża innowacyjne rozwiązania przy ambitnych projektach, m.in. Muzeum Powstania Wielkopolskiego, Muzeum Jeździectwa i Łowiectwa oraz masterplanu nowej dzielnicy FSO.
Ada Kocieniewska
BIM Manager
WXCA
WXCA
Paweł Wolanin
Associate Architekt
Associate, architekt z 10-letnim doświadczeniem w WXCA. Specjalizuje się w projektach użyteczności publicznej, zwłaszcza obiektach kultury i zabytkach. Przez lata współtworzył Muzeum Wojska Polskiego – od koncepcji po nadzór autorski, dbając o precyzję techniczną i wymiar symboliczny. Obecnie pracuje nad wystawą Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa. Brał udział w nagradzanych konkursach oraz współtworzył modernizację Parku Pole Mokotowskie i Bulwarów Wiślanych.
Paweł Wolanin
Associate Architekt
WXCA
ARCHE
Katarzyna Radecka
Dyrektor Działu Architektonicznego
Mgr inż. arch. Katarzyna Radecka – Dyrektor Działu Architektonicznego ARCHE S.A., ekspertka w zarządzaniu zespołami i realizacji złożonych projektów. Posiada doświadczenie zdobyte m.in. w MOFO Architekci, AGK Architekci i Colliers International. Odpowiada za strategię, rozwój i digitalizację procesów projektowych. Ma na koncie ponad 250 tys. m² zaprojektowanych powierzchni oraz udział w prestiżowych realizacjach, jak Fuzja w Łodzi czy rozbudowa Opery Wrocławskiej.
Katarzyna Radecka
Dyrektor Działu Architektonicznego
ARCHE
Narodowy Instytut Dziedzictwa
Ryszard Zimek
Kierownik Działu Digitalizacji
Specjalista w zakresie cyfrowej dokumentacji i rekonstrukcji dziedzictwa kulturowego, od 2022 roku związany z Narodowym Instytutem Dziedzictwa, gdzie kieruje Działem Digitalizacji. Odpowiada za optymalizację nowoczesnych metod skanowania 3D, w tym fotogrametrii oraz modelowania i wizualizacji 3D w projektach prowadzonych w NID.
W 2024 został powołany do Zespołu Ekspertów Programu „Kultura Cyfrowa” MKiDN.
Przez 16 lat prowadził pracownię technik komputerowych w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, łącząc praktykę artystyczną z cyfrowymi technologiami 2D i 3D. Jest autorem rekonstrukcji zaginionych zabytków, m.in. romańskiej antaby z bazyliki w Czerwińsku (obecnie w nawie północnej) czy rzeźby Piłsudski i Kasztanka Józefa Gosławskiego (w zbiorach Muzeum Historii Polski).
Jako nauczyciel i trener od kilkunastu lat prowadzi warsztaty z grafiki i skanowania 3D. Jego zainteresowania badawcze obejmują ontologię rzeźby cyfrowej (zagadnieniom tym poświęcił swój dyplom w 2009 r.) oraz różnice percepcyjne między przestrzeniami realnymi i wirtualnymi.
Ryszard Zimek
Kierownik Działu Digitalizacji
Narodowy Instytut Dziedzictwa
Murphy Geospatial
Justyna Piszczek
Head of Digital Engineering
Magister geodezji, absolwentka Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Karierę rozpoczęła w Wielkiej Brytanii, gdzie rozwijała się w branży geodezyjnej i BIM, awansując z BIM Technika na BIM Managera. Brała udział w projektach prestiżowych obiektów, m.in. Parlamentu w Londynie. Od 2025 roku związana z Murphy Geospatial, gdzie odpowiada za rozwój Digital Engineering i wdrażanie technologii Scan-to-BIM.
Justyna Piszczek
Head of Digital Engineering
Murphy Geospatial
Marcin Ciba
Veritas Arte
Paweł Jędrzejczyk
Prezes Zarządu
ZKR
Jakub Głuch
Konserwator Dzieł Sztuki
ZKR
Robert Kamiński
Practice Principal
Broadway Malyan
Szczepan Wroński
Architekt, Współzałożyciel pracowni WXCA
WXCA
Partnerzy i Patroni
Wspólnie z naszymi partnerami i patronami realizujemy projekty, które inspirują i łączą ludzi oraz idee.
ORGANIZATORZY
PATRONAT HONOROWY
PATRONAT MEDIALNY
PARTNERZY TECHNOLOGICZNI
PARTNERZY
VERITAS ARTE
Co nowego
Aktualności
Tutaj znajdziesz informacje o projektach, wydarzeniach i działaniach wspierających rozwój digitalizacji dziedzictwa.
18 września 2025 roku Pałac na Wodzie w Łazienkach Królewskich w Warszawie stał się miejscem wyjątkowego spotkania ekspertów zajmujących się ochroną i zarządzaniem dziedzictwem.